Fællesrummet

Læringsmiljøer i fællesrummet

Fællesrummet er Loppens nerve. Vi starter dagen med morgenmad, derefter kan børnene  fordele sig i hele Loppen, efterhånden som personalet møder ind.

Fællesrummet er også husets informationscenter. Her er der oplysninger på whiteboardtavlerne og Tabulex med information og billeder fra dagens aktiviteter. Der vil I altid kunne finde en voksen, som kan hjælpe med at vinke eller modtage informationer.

Fællesrummet skal være et rum, der er rart at være i, derfor har vi valgt, aktiviteter der er af den stille art.

Fællesrummet tilbyder

  • Puslespil og andre spil
  • Morgenmad (mellem 6-7.30)
  • Hjørne/ krog til at lege med dyr / biler
  • Et bord til bygge - konstruktionslege
  • Store byggeklodser
  • dukkekrog
  • Bygge med "magneter"

I fællerummet er der forskellige læringsmiljøer, som giver børnene mulighed for at fordybe sig - spille spil lave puslespil bygge med Duplo klodser m.m..

De voksne er tænkt, som bærende elementer i opbyggelsen af det sociale miljø, til at hjælpe børnene med nye spil og at fastholde børnene i deres valg.

Fællesrummet er indrettet, således at det er nemt at lave nye læringsmiljøer, alt efter hvad børnene efterspørger.  

Dukkekrogen

Dukkekrogen indbyder til mange forskellige lege:

Der er mulighed for at lege rollelege, hvor børnene får mulighed for at sætte nogle lege igang f.eks. far, mor og børn.

Børnene kan i rolige omgivelser fordybe sig i legen. Bruge fantasien - klæde sig ud, se sig selv i andre roller f.eks. prinsesse, soldat, hund, kat, baby osv.

Samtidig er der et køkken og køkkenredskaber til at lege med.

Legobordet

Legobordet indbyder til at børnene bruger deres fantasi og kreativitet. Følgende mål er der med Legobordet:

  • Rum og retningssansen stimuleres gennem konstruktion med legoklodser
  • Samarbejde
  • Legerelateret dagligdag / virkelighed igennem lege med dyr, biler, legomennesker m.m.
  • Rollelege
  • Medansvarlighed i forhold til oprydning (let og overskueligt)
  • Koncentration
  • Finmotorik styrkes
Siden er sidst opdateret 4. september 2018